Toms Deutschseite is dedicated to my dear wife Catherine Höfler.

German grammar, vocabularies, texts, pronunciation ...

 

Startseite Inhaltsverzeichnis Zeitplan Forum Spende

Indirekte Rede


learning target


Aim of this section is to learn how to say / to report what somebody else said before.

German

English

Er sagte, er habe keine Zeit.
Sie meinte, sie sei nach Berlin gefahren.
Du hast allen erzählt, ich hätte im Lotto gewonnen.

He said he had no time.
She said she had gone to Berlin.
You told everybody I had won in the lottery.



rules


What's the difference between direkte Rede (direct speech) and indirekte Rede (reported speech)?

Direkte Rede is the word by word repetition. The quoted words have to be in quotation marks.

Indirekte Rede is an indirect way of repeating what somebody said.
Usually we don't use the indicative mood for this but the subjuctive mood, more precisely Konjunktiv I.

Using Konjunktiv I allows us to dissociate from the statement. This is for important for example for journalists
who can't and don't want to guarantee for the truth of the statement or don't want to make any judgement.

example:

Direkte Rede

 

 

Indirekte Rede

 

 


Let's analyse the example a bit more in detail.

Joy is using the indicative mood in her statment: Ich habe ...
In the direct speech Kristine reports what Joy said by using the indicative mood as well: Joy sagte, "ich habe ..."
In the indirect speech Kristine reports what Joy said by using the subjuctive mood - Konjunktiv I: Joy sagte, sie habe ... (not: sie hat).

The two possibilities of repeating a statement

There are always two ways to repeat a statement.
Either the second sentence is a main sentence as show above or a subordinate sentence which starts with "dass".

statement

reported speech
with a "dass"-sentence

reported speech
with a main sentence

Joy: Ich habe einen neuen Job.

Joy sagte, dass sie einen neuen Job habe.

Joy sagte, sie habe einen neuen Job.

Tina: Ich bin eine Studentin.

Tina sagte, dass sie eine Studentin sei.

Tina sagte, sie sei eine Studentin.

Andre: Ich gehe ins Bett.

Andre sagte, dass er ins Bett gehe.

Andre sagte, er gehe ins Bett.


As you see the word order follows the rules we spoke already about in Satzstellung.
In main sentences the main verb is at the second position and in subordinate sentences at the end.


How do you form the Konjunktiv I?

Präsens

To form the Konjunktiv I in the present tense:

  • take the stem of the verb and add the endings according to the following scheme:


person

ending

example
(haben = to have)

ich

stem + e

habe

du

stem + est

habest

er / sie / es

stem + e

habe

wir

"infinitive"

haben

ihr

stem + et

habet

sie

"infinitive"

haben


As you can see in the table below there is no difference between the indicative
and the subjunctive mood - Konjunktiv I of the ich-, sie- (plural) and wir-form.

The du- and the ihr-form is different from the indicative mood
but this forms are (almost) never used in spoken German and therefor you can forget them.

The questions is: What do you use if there is no difference between indicative and subjunctive mood or the correct form sounds odd?
The simple answer is, use the Konjunktiv II instead.

person

indicative

Konjunktiv I

Konjunktiv II

ich

habe

habe -> no difference --> use -->

hätte

du

hast

habest -> sounds odd --> use -->

hättest

er/sie/es

hat

habe -> OK

hätte

wir

haben

haben -> no difference --> use -->

hätten

ihr

habt

habet -> sounds odd --> use -->

hättet

sie

haben

haben -> no difference --> use -->

hätten


examples

These rules have a nice side-effect. The only thing you have to keep in mind
is the er/sie/es-form of Konjunktiv I and you can forget the rest.

exception

The only verb we use the Konjunktiv I for all persons is "sein".

person

indicative

Konjunktiv I

Konjunktiv II

ich

bin

sei -> OK

wäre

du

bist

seist -> OK

wärest

er/sie/es

ist

sei -> OK

wäre

wir

sind

seien -> OK

wären

ihr

seid

seiet -> OK

wäret

sie

sind

seien -> OK

wären



Perfekt

To form the Konjunktiv I in the perfekt tense:

  • use the Konjunktiv I of the helping verb (haben or sein)
  • use the Partizip II-form of the main verb as usual


example

person

indicative

Konjunktiv I

Konjunktiv II

ich

habe gelernt

habe gelernt -> no difference --> use -->

hätte gelernt

du

hast gelernt

habest gelernt -> sounds odd --> use -->

hättest gelernt

er/sie/es

hat gelernt

habe gelernt -> OK

hätte gelernt

wir

haben gelernt

haben gelernt -> no difference --> use -->

hätten gelernt

ihr

habt gelernt

habet gelernt -> sounds odd --> use -->

hättet gelernt

sie

haben gelernt

haben gelernt -> no difference --> use -->

hätten gelernt




Präteritum and Plusquamperfekt

There is no subjunctive mood form for the tenses Präteritum and Plusquamperfekt.
If you want to report a Präteritum or Plusquamperfekt sentesence you have to do it in the same way you did it for the Perfekt tense.

example 1

example 2



Zukunft (Futur I)

To form the Konjunktiv I in the future tense:

  • use the Konjunktiv I of werden
  • use the infinitive of the main verb as usual


example

person

indicative

Konjunktiv I

Konjunktiv II

ich

werde schreiben

werde schreiben -> no difference --> use -->

würde schreiben *

du

wirst schreiben

werdest schreiben -> sounds odd --> use -->

würdest schreiben *

er/sie/es

wird schreiben

werde schreiben -> OK

würde schreiben *

wir

werden schreiben

werden schreiben -> no difference --> use -->

würden schreiben *

ihr

werdet schreiben

werdet schreiben -> sounds odd --> use -->

würdet schreiben *

sie

werden schreiben

werden schreiben -> no difference --> use -->

würden schreiben *


* This is not the "real" Konjunktiv II of schreiben. For ich it would be "ich schriebe".
As I explained already here we hardly use the "real" Konjunktiv II".
For almost all verbs we use the "würden-Konjunktiv II" instead.



Modalverben

To repeat a sentence containing a modal verb:

  • use the Konjunktiv I of the modal verb
  • use the infinitive of the main verb as usual


example

person

indicative

Konjunktiv I

Konjunktiv II

ich

muss gehen

müsse gehen -> OK

müsste gehen

du

musst gehen

müssest gehen -> sounds odd --> use -->

müsstest gehen

er/sie/es

muss gehen

müsse gehen -> OK

müsste gehen

wir

müssen gehen

müssen gehen -> no difference --> use -->

müssten gehen

ihr

müsst gehen

müsset gehen -> sounds odd --> use -->

müsstet gehen

sie

müssen gehen

müssen gehen -> no difference --> use -->

müssten gehen



All modal verbs
As you can see we only need the ich- and er/sie/es-form and they are the same.

modal verb

Konjunktiv I (ich - form)

Konjunktiv I (er/sie/es - form)

müssen

müsse

müsse

wollen

wolle

wolle

sollen

solle

solle

können

könne

könne

dürfen

dürfe

dürfe

mögen

möge

möge



Questions

Direkte Rede

 

 

Indirekte Rede

 

 


There are two types of questions we can repeat:

examples for decision-questions

Repeating a decision-question:

  • we use "ob" to introduce the 2nd sentence (Nebensatz)
  • we transform the helping, modal and main verbs as shown in statements


examples for W-questions

Repeating a W-question:

  • we use the question word (W-word) to introduce the 2nd sentence (Nebensatz)
  • we transform the helping, modal and main verbs as shown in statements


hint
Consider that you don't put a question mark in the reported speech of questions!



Imperative

There is no direct way of transforming an indicative imperative sentence into an subjuctive imperative sentence.
If we want to report a command / request, somebody else made, we use two "substitute verbs": sollen or mögen.

Sollen is used to repeat strict commands or requests.
Mögen is used ro repeat a polite asking or request.

example 1

Direkte Rede

 

 

Indirekte Rede

 

 


To repeat an imperative sentence

  • use the Konjunktiv I of the sollen or mögen
  • use the infinitive of the main verb as usual


example 2

indicative sentence (strict command): Geh raus! (Go out!)

person

indicative

Konjunktiv I

Konjunktiv II

ich

soll gehen

solle gehen -> OK

sollte gehen

du

sollst gehen

sollest gehen -> sounds odd --> use -->

solltest gehen

er/sie/es

soll gehen

solle gehen -> OK

sollte gehen

wir

sollen gehen

sollen gehen -> no difference --> use -->

sollten gehen

ihr

sollt gehen

sollet gehen -> sounds odd --> use -->

solltet gehen

sie

sollen gehen

sollen gehen -> no difference --> use -->

sollten gehen



example 3

indicative sentence (polite request): Hol bitte ein Cola. (Please fetch a cola.)

person

indicative

Konjunktiv I

Konjunktiv II

ich

mag holen

möge holen --> sounds odd --> use -->

möchte holen

du

magst holen

mögest holen -> sounds odd --> use -->

möchtest holen

er/sie/es

mag holen

möge holen -> OK

möchte holen

wir

mögen holen

mögen holen -> no difference --> use -->

möchten holen

ihr

mögt holen

möget holen -> sounds odd --> use -->

möchtet holen

sie

mögen holen

mögen holen -> no difference --> use -->

möchten holen



Introducing verbs

To report what somebody else said we need an introducing sentence like: He said, ...
Here are further verbs you can use.


A last hint

At the end of the topic I want to go back to our first example.
If you didn't get confused yet you will be now.

What we learned so far about Indirekte Rede was all grammatically correct.
There are, however, other ways of repeating statements which allows to express our doubt on different levels.
These ways are maybe grammatically not 100% correct but used in German too.

example
Joy: Ich habe einen neuen Job.

used mood

reported speech

level of doubt

Indikativ

Joy sagte, sie hat einen neuen Job.

You have no doubt about this statement.
Using the Indikativ shows you are quite sure
that the statement is true.

Konjunktiv I

Joy sagte, sie habe einen neuen Job.

You don't know if it's true.
You don't want to make any judgement.
Using the Konjunktiv I is a neutral way of repeating a statement.

Konjunktiv II

Joy sagte, sie hätte einen neuen Job.

You are unsure if it's true.
Using the Konjunktiv II shows
that you doubt about the statement.

Konjunktiv II
+angeblich*

Joy sagte, sie hätte angeblich einen neuen Job.

You are quite sure it's not true.
Using the Konjunktiv II in combination
with "angeblich" shows clearly your doubt.

* angeblich = allegedly / supposedly



exercises


Indirekte Rede (Präsens)

 

tom homework

 

Lösung

 

Indirekte Rede (Perfekt, Präteritum, Plusquamperfekt)

 

tom homework

 

Lösung

 

Indirekte Rede (Futur)

 

tom homework

 

Lösung

 

Indirekte Rede (Modalverben)

 

tom homework

 

Lösung

 

Indirekte Rede (Imperativ)

 

tom homework

 

Lösung

 


summary - documents for your folder


indirekte Rede (theory, 10 pages)